Online Academy

Investeringsgereed

PIM biedt persoonlijke begeleiding om de investeringsgereedheid van bedrijven te verhogen. Met onze methodiek verbeteren we systematisch de aantrekkelijkheid van bedrijven voor investeerders. De overkoepelende bedrijfsstrategie verbeteren we door met onze Groeifocus-methodiek steeds in te zoomen op zwakke plekken in het plan. Honderden ondernemers hebben hun financieringsaanvraag niet alleen sterk verbeterd, maar vinden het tegelijkertijd vaak ook waardevol om op deze manier te sparren over de toekomstplannen en ambitie van hun bedrijf.

De persoonlijke begeleiding van PIM-adviseurs zorgt vaak voor meer bestendige bedrijven met ondernemers die klaar zijn voor de toekomst. Je kunt echter al veel zelf doen. Als jij beter bent voorbereid, kunnen PIM-adviseurs veel effectiever met je aan de slag. In de PIM Online Academy vind je de tools die wij gebruiken, een overzicht van de financieringsopties en met onze quickscan maak je snel een longlist met mogelijke financiers. Ben jij investment ready?

 

Investment Ready

Scroll naar beneden voor de stappen die wij nemen om de investeringsgereedheid van bedrijven te verbeteren. Bij elk onderdeel verwijzen we naar handige video’s en zijn er tools te downloaden om direct aan de slag te gaan.


Financieringsmix

PIM heeft een overzicht gemaakt van de meest voorkomende alternatieve financieringsopties. Wil je nieuw eigenvermogen of liever een lening? Bepaal welke opties passen bij je bedrijf? Lees meer over alternatieve financiering en download hier het overzicht van subsidies per fase.


Longlist

Met de Quickscan Financiering van PIM ontdek je snel welke financiers er passen bij de uitdaging die je oplost, sector waarin je actief bent en fase van je bedrijf. Vul hier de Quickscan in en bekijk de mogelijkheden.

PIM Methodiek

Bij PIM werken we systematisch aan het verhogen van de investeringsgereedheid van innovatieve bedrijven. Om snel tot de kern te komen van een bedrijfsplan en in te zoomen op onderdelen die verbeterd moeten worden. Dat geldt waarschijnlijk ook voor jouw bedrijf. Hieronder leggen we per onderdeel uit wat we van je vragen. Voor je begint, willen we je aanmoedigen om vaak de hulp van anderen in te schakelen. Naast een PIM-adviseur kan de input van anderen, zoals experts van een sector of techniek, gebruikers waar je je opricht of potentiële klanten, zorgen voor extra scherpte in je plan. Deel je uitwerkingen dus zo snel mogelijk met mensen uit je netwerk die je vertrouwt. 

De PIM-methodiek is zo opgebouwd dat we alle relevante onderdelen van jouw ondernemingen behandelen. We beginnen met het grote plaatje: Waar staat jouw onderneming voor? Welk probleem los je op? Wat wil je bereiken? Dit werk je uit tot een concrete one-page strategy, waarmee je het bestaansrecht van je onderneming inzichtelijk maakt.

Dit vertaal je vervolgens naar concrete doelen op de korte en middellange termijn met behulp van de one-page business planning. Welke stappen moet ik nemen in elke fase om mijn onderneming duurzaam te laten groeien. Dit doe je op 5 tactische niveaus, waarbij de doelen op elkaar aan moeten sluiten. Samen vormt de one-page strategy en de one-page business planning houvast om stuurbaar en slagkrachtig je onderneming naar de volgende fase te brengen. De academy bestaat uit de volgende vier onderdelen:

  1. Definieer een Groeifocus Doel

  2. Vul de One Page Strategy Canvas in (en test)

  3. Bepaal de Business Planning

  4. Ontwerp een winnend Pitch Deck

Groeifocus Doel

Schrijf je Groeifocus doel uit

Het Groeifocus doel is wat de organisatie wil bereiken voor een volgende levensfase in een periode op korte- of middellange termijn (advies: <2 jaar). Dit verdelen wij in verschillende tactische niveaus:

  1. Operations: hoe ga je de activiteiten in je bedrijf organiseren?

  2. Team & organisatie: wie heb je daarvoor nodig?

  3. Markt en concurrentie (incl. sales): aan welke doelgroep ga je hoeveel verkopen?

  4. Financiële resultaten: wat is het verwachte financiële resultaat bij het behalen hiervan?

  5. Product/dienst (incl. development): wat biedt het bedrijf aan?

 

Opdracht

Schrijf je Groeifocus doel SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdsgebonden) uit op 5 tactische niveaus.


>>> Download hier het Groeifocus Doel Template

One Page Strategy

Kern van je bedrijfsplan

De One Pager Strategy is een tool om op een pagina de voor financiers belangrijkste onderdelen van je bedrijfsplan te vangen. Deze oefening dwingt je om tot de kern te komen.

>>> Download hier het One Page Strategy Template

 
Schermafbeelding 2020-12-23 om 14.18.28.png

 

Probleem

Wat is het probleem dat geïdentificeerd jij wil oplossen (en dus waarvoor het product / dienst de ideale oplossing is)? Een handig hulpmiddel om hier achter te komen, is de Value Proposition Canvas, zoals in de video is uitgelegd. Gebruik deze om echt in de schoenen te staan van de mensen waarvoor je iets wil lossen. PIM geeft trouwens regelmatig masterclasses Value Propositions.

Opdracht
Vul het Probleem in op het One Page Strategy template.


Overtuiging

Welke overtuiging hebben jullie over de oplossing van dit probleem. Bijvoorbeeld: ‘Onze overtuiging is dat het probleem opgelost kan worden door [x].’ Dat leidt er dan vervolgens tie dat jullie product/dienst daar voor de beste praktische invulling is.

Opdracht
Vul de Overtuiging in op het One Page Strategy template.

>>> Lees hier een uitgebreide toelichting over het belang van een sterke overtuiging en enkele voorbeelden.

 
pexels-pixabay-355948.jpg

 

Langetermijnvisie

Er is niks mooiers dan iets voor elkaar te krijgen waarvan anderen zeiden dat het onmogelijk was. Dat doel beschrijf je in je langetermijnvisie. Wat is je ambitie, waar droom je over? Zorg dat je langetermijnvisie inspirerend is voor anderen.

 

Opdracht
Vul jouw langetermijnvisie in op het One Page Strategy template.


Merkidentiteit

De merkidentiteit bestaat uit een aantal onderdelen:

  • Missie, waar staan we voor? Wat is onze opdracht ‘op aarde’? Het bestaansrecht van de organisatie.

  • Visie, waar gaan we voor? Wat zien we in de wereld en welke positie claimen wij daarbij? Een visie is inspirerend. Een visie geeft een ambitieus beeld van wat de organisatie wil zijn en doen.

  • Merkwaarden, in 5 steekwoorden, voor welke waarden staat de organisatie? (zie voorbeelden op de volgende slides)

  • Merkpersoonlijkheid, in 5 steekwoorden, hoe zou jij jouw merk als persoonlijk beschrijven?

  • Kernbelofte, wat beloven we de klant?

  • Kernconcept, wat is het kernconcept? In éénwoord (Volvo: Veiligheid)

Opdracht
Vul de Merkidentiteit in op het One Page Strategy template.

 

3-Hour Brand Sprint
In het begin van PIM hebben we zelf een 3-Hour Brand Sprint van Google Ventures gedaan met ons hele team om de merkidentiteit van PIM te bepalen. Hier lees je meer over het proces en hier kun je de zes oefeningen downloaden waarmee jij ook samen met je team tot de kern van je merkidentiteit komt.

sprint1.jpg

Herhaal het Groeifocus doel

Het Groeifocus doel is wat de organisatie wil bereiken voor een volgende levensfase in een periode op korte- of middellange termijn (advies: <2 jaar). Dit verdelen wij in verschillende tactische niveaus:

  1. Operations: hoe ga je de activiteiten in je bedrijf organiseren?

  2. Team & organisatie: wie heb je daarvoor nodig?

  3. Markt en concurrentie (incl. sales): aan welke doelgroep ga je hoeveel verkopen?

  4. Financiële resultaten: wat is het verwachte financiële resultaat bij het behalen hiervan?

  5. Product/dienst (incl. development): wat biedt het bedrijf aan?

 

Opdracht

Vul je Groeifocus doel SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdsgebonden) in op het One Page Strategy template.


Waardestrategie

Hoe onderscheid jij je? Kies een waardestrategie

  • Product leadership (product innovatie)

  • Customer intimacy (klantaandacht)

  • Operational excellence (superieure operatie en uitvoering).

>>> Download hier de waardestrategietool.

Opdracht
Vul de Waardestrategie in op het One Page Strategy template.

 
pexels-startup-stock-photos-212286.jpg

pexels-vlad-alexandru-popa-1486222.jpg
 

Waardepropositie

Stel jouw waardepropositie op aan de hand van de volgende zin: Voor (klantsegment) die (behoefte), (uw product/dienst) is een (product/dienst categorie) die (kern waarde/dwingende reden om te kopen).

>>> Download hier het Waardepropositie Template

Opdracht
Vul jouw Waardepropositie in op het One Page Strategy template.


Valideren

Je hebt nu een One Page Strategy ingevuld. Een uitwerking van je eigen ideeën en aannames is echter niet voldoende om investeerders te overtuigen. Ga hierover in gesprek met mogelijke gebruikers, klanten en andere partners en probeer je aannames te valideren. Let vooral op aanwijzingen die je ideeën ontkrachten, want juist die kunnen het begin zijn van een doorbraak. In de video staan tips voor een goed interview en hier lees je meer over andere onderzoeksmethode. Zorg dat je minimaal 15 mensen interviewt voor je naar de volgende stap gaat.

>>> Download hier het One Page Strategy Template

 

Business Planning

Schermafbeelding 2020-12-23 om 15.32.17.png
 

Hoe ga je het aanpakken?

De kern van je bedrijfsplan heb je ingevuld in de One Page Strategy en nu is het de vraag hoe je dit voor elkaar gaat krijgen. Vul hiervoor je business planning in met de volgende stappen:

  1. Download hier het Business Planning Template

  2. Vul de periodes in (denk vooral in ontwikkelfases, zoals opstart, funding, eerste sales, opschalen).

  3. Split je Groeifocus Doel per rij in tactische doelen in de eerste kolom.

  4. Vul de rest van de kolommen in en maak subdoelen per fase. Zorg dat je de onderdelen altijd SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdsgebonden) uitschrijft.

  5. Controleer de onderlinge samenhang en haalbaarheid door gesprekken met experts uit de sector of het thema. Let hier met name op de risico’s, zoals foutmarges, kostenoverschrijdingen of capaciteitsbeperkingen.

>>> Download hier het Business Planning Template

Opdracht
Vul de business planning in en toets dit bij experts.

Pitch deck

Pitch voor investeerders

Als je de One Page Strategy en Business Planning voldoende gevalideerd hebt, is het tijd om te werken aan je pitch voor investeerders. Let op dat je ideeën inmiddels zeker 25 potentiële klanten zijn getest. Dat is meteen het begin van je sales pipeline. Om een complete pitch te maken kun je onderstaande pitch deck gebruiken. In de video krijg je nog wat extra tips om beter te online te pitchen.

>>> Download hier het PIM Pitch Deck Template

Extra’s

>>> Lees hier hoe je een pitch deck opbouwt.

>>> Lees hier uit welke onderdelen je pitch deck sowieso moet bestaan (en wat optioneel is).

 

PIM begeleiding

Programma Investeringsgereed Innovatief MKB (PIM) helpt mkb-ers in Noord-Holland met groei en financieringsvragen. Met het doorlopen van bovenstaande oefeningen heb je een grote stap gezet om je investeringsgereedheid te verbeteren. Heb je nog meer vragen of wil je graag eens vrijblijvend sparren met een PIM-adviseur. Vul dan het intakeformulier in en maak kennis met PIM.