Crowdfunding

Crowdfunding is marketing, financiering en validatie van je product in één keer. Via crowdfunding kan je als ondernemer alternatieve financiering ophalen voor je project of onderneming, meestal in de vorm van lening of investering. Soms als donatie of sponsoring.

De afgelopen jaren is de Nederlandse crowdfunding markt enorm snel aan het groeien. Wat in 1885 begon in New York als een actie om een nieuwe sokkel voor het Statue of Liberty te financieren is inmiddels uitgegroeid tot een snelgroeiende industrie. In 2016 werd er in totaal voor € 170 miljoen geïnvesteerd wat weer een sterke groei was ten opzichte van het jaar ervoor (€ 128 miljoen). De verwachting is dat deze groei nog wel een tijdje door zal zetten.

Betrokkenheid en financiering

Crowdfunding is grofweg in twee groepen te verdelen, investeringen en betrokkenheid (al sluiten de twee elkaar zeker niet uit). Betrokkenheid bij crowdfunding komt vaak neer op het voorfinancieren van nieuwe producten. Stel je voor dat je een goed idee hebt, maar niet de middelen om de productie te starten. Je kan jouw idee in dit geval met een voorverkoopactie financieren. Dan haal je niet alleen geld op maar kan je ook toetsten of er echt vraag is naar je product en creëer je ambassadeurs voor je bedrijf. Het is bij deze vorm van crowdfunding wel belangrijk dat het product aanspreekt bij de crowd.

Een andere vorm van de crowdfunding is het investeren in de vorm van een lening of in ruil voor aandelen. De lening past goed bij bedrijven die vaak al wat langer bestaan en die cijfers hebben op basis waarvan het risico bepaald kan worden. Zit er veel risico aan de investering dan past in investering in ruil voor aandelen vaak beter. Wel moet er dan de mogelijkheid zijn dat er in de toekomst voldoende waarde gecreëerd kan worden.

Sommige ondernemers denken dat crowdfunding eenvoudig is, terwijl het misschien wel de meest tijdsintensieve vorm van alternatieve financiering is. Zorg er altijd voor dat je het juiste platform kiest en dat je voldoende tijd hebt om van de campagne een succes te maken. Het is de truc om gelijk de eerste dag ruimschoots van de 0% los te komen door het eigen netwerk in te zetten. Probeer hierbij altijd je eigen creativiteit te gebruiken!  

Hoe kan PIM jou helpen?

Niet alleen in het totale bedrag dat geïnvesteerd is maar ook het aantal platforms groeit snel. Momenteel zijn er in Nederland meer dan 100 verschillende platforms. Hierdoor is er een waar oerwoud aan verschillende financieringsvormen ontstaan. PIM kan helpen bij het kiezen van het juiste platform, het bepalen van een realistisch doelbedrag en het maken van een begroting van de campagne.  

Als die keuze voor het platform is gemaakt, is het zaak om een campagne vorm te geven. Dan moet er een propositie worden vormgegeven, moeten er rewards worden bedacht en moet de community vormgegeven worden. Hiervoor zijn altijd een groot aantal verschillende promotiekanalen te bedenken. Al deze vragen worden beantwoord in het campagneplanning- en strategiedocument. Ook tijdens de campagne is het nog mogelijk om de strategie op een aantal punten aan te scherpen. PIM heeft veel ervaring op dit gebied en heeft veel campagnes op deze manier geholpen. 

PIM ondersteunt innovatieve mkb-ondernemers bij het ophalen van financiering.

TAPECC Haarlem

Branded content and identity design agency

https://www.tape.cc
Previous
Previous

Informele investeerders

Next
Next

Venture Capital & Private Equity